Burnout (MyFutureWorks.be)

Een burn-out? Schaam je niet en laat je begeleiden!

Je hoort tegenwoordig zoveel mensen spreken over een burn-out. Toch is dit nog een taboe in onze maatschappij. Het wordt nog dikwijls als flauw beschouwd, het leven niet aan te kunnen en daarbij komt een hele hoop onbegrip kijken. Toch kampen veel mensen met dit fenomeen. Het is geen schande. Daar kan je zeker van zijn. 

Wat is een burn-out precies? Is dit hetzelfde als een depressie?

Neen, een burn-out is niet hetzelfde als een depressie. Waar een depressie een dip is in je gevoelsleven, is een burn-out een laagte van je energiepeil. Je bent zowel geestelijk als lichamelijk opgebrand.

Wat zijn de burn-out symptomen?

Alhoewel mensen vaak verbergen dat ze een probleem hebben, zijn de burn-out symptomen vrij gemakkelijk te herkennen. Met wat geduld en een goed gesprek kom je tot de volgende vaststellingen:

  • Je hebt geen energie meer, je voelt je leeg en futloos. Dit is het belangrijkste kenmerk en meestal ook het eerste dat je ervaart.
  • Je kan je moeilijk concentreren en bent soms vergeetachtig.
  • Je voelt je onzeker.
  • Je voelt je machteloos en gefrustreerd.
  • Je slaapt slecht en voelt je constant moe.
  • Je zin in sex is lager dan normaal.

Hoe komt het zover met een mens?

Ons jachtig leven eist alsmaar meer en meer van ons. De druk wordt hoger en er wordt alsmaar meer en meer energie van jou gevraagd. Dit kan op allerlei vlakken zijn: werk- of gezin gerelateerd, vrienden of familie. Het wordt teveel en je gaat er onder door.

Welke behandeling is er nodig?

Je energie is op, dus je zal het rustiger aan moeten doen. Schaam je niet en praat er over met je vrienden, je huisarts en/of je loopbaancoach.

Vroeger werden mensen met een burn-out uit hun werkomgeving gehaald. Het is gebleken dat dit niet positief is voor een herstel. Je kan beter mentaal actief blijven maar op een bewustere en kalmere manier.

Verder is er psychologische hulp nodig. Enkel professionele hulp kan je helpen om er terug bovenop te komen. De behandeling bestaat uit gesprekken die gericht zijn op het opkrikken van je zelfbeeld. Heel uitzonderlijk krijg je kalmerende middelen voorgeschreven als ondersteuning van deze behandeling.

Hoelang duurt een behandeling?

Dit is afhankelijk van de situatie en de ernst. Met een degelijk behandelingsprogramma zal je zelf ondervinden dat je vooruitgang boekt. Geduld helpt hierbij enorm. Geef jezelf ook de kans om te mogen hervallen. Neem telkens de draad terug op en ga stapje voor stapje.

Beter voorkomen dan genezen!

Uiteraard is voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Je kan voorkomen dat je in dergelijke situatie verzeild raakt door te relativeren. Niets is belangrijk genoeg om van jou te eisen dat je er onder door gaat. Neem voldoende tijd voor ontspanning. Gun jezelf wat men noemt me-time: tijd voor jezelf. voel je hierover niet schuldig. De balans tussen spanning en ontspanning moet in evenwicht blijven.

Wil jij burn-out geen kans geven? Ga aan de slag met een jobcoach en trakteer jezelf op loopbaanbegeleiding. Met de loopbaancheques van VDAB kan My Future Works je helpen in jouw begeleiding.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *